ponedjeljak, 7. lipnja 2010.

JE LI IZRAEL NAMJERNO POBIO CIVILE NA BRODOVIMA FLOTILE?


Ovaj je post prijevod članka DID ISRAEL DELIBERATELY MURDER CIVILIANS ABOARD FREEDOM FLOTILLA? koji je sastavio Free Gaza Movement. Tekst na engleskom možete pročitati na linku.

(3. lipanj 2010.)


Izraelski veleposlanik u SAD-u priznao je da su brodovi bili „preveliki da bi ih se zaustavilo nenasilnim sredstvima“.


31. svibnja 2010. elitne izraelske vojne specijalne postrojbe napale su 6 humanitarnih brodova koji su u sklopu „Flotile slobode“ plovili u Gazu. U napadu je ubijeno između 9 i 20 putnika civila, a ozlijeđeni su ih deseci. Kako činjenice o napadu izlaze na vidjelo postaje jasno da se ova ubojstva ni na koji način ne mogu opravdati.



PRIJE IZRAELSKOG NAPADA – Flotila slobode


Flotilu slobode organizirala je koalicija humanitarnih i organizacija za ljudska prava s cilijem nenasilnog probijanja izraelske ilegalne blokade i isporuke prijeko potrebne humanitarne i razvojne pomoći Palestincima u Gazi. Gotovo 700 putnika iz 40 različitih zemalja pridružilo se flotili, a među njima je bilo aktivista za ljudska prava, humanitarnih radnika, parlamentarnih zastupnika, liječnika, medicinskih sestara, nastavnika, čelnika raznih zajednica, te stranih novinara.


Glavni koalicijski partneri bili su:

* Insani Yardim Vakfi (IHH), najveći koalicijski parnter, flotili je doprinijeo 2 teretna broda pod turskim zastavama, 1 putnički brod pod turskom zastavom „Mavi Marmara“ i 380 turskih građana koji su sudjelovali u ovoj akciji. Ovo je za IHH bio prvi pokušaj proboja pomorske blokade Gaze.

*Europska kampanja za okončanje opsade Gaze, doprinijela je 1 putnički brod „Sfendoni“ koji je plovio pod grčkom zastavom. Ovo je bila druga misija u Gazu Europske kampanje.

*Pokret za slobodnu Gazu, doprinio je 1 putnički brod Challenger I, koji je plovio pod američkom zastavom. Ovo je bio deveti put od nametanja ilegalne izraelske blokade da je Pokret za slobodnu Gazu plovio u Gazu.

*Brod za Gazu Švedska i Brod za Gazu Grčka, doprinijeli su 1 teretni brod Eleftheri Mesogeios, koji je plovio pod grčkom zastavom. Ovo je bilo prvo putovanje u Gazu za Brod za Gazu Švedska i četvrto za Brod za Gazu Grčka.


Svi su brodovi temeljito pretraženi od strane vlasti u lokalnim lukama u Grčkoj i Turskoj prije kretanja na put. Uz to, koalicija je unajmila i neovisnu zaštitarsku tvrtku koja je pretražila brodove i potvrdila da na brodovima nema nikakvog oružja. Svi su putnici prošli tečaj nenasilja, te su jednako tako pretraženi prije ukrcavanja na brodove kako prilikom ukrcavanja ne bi unijeli nikakvo oružje. Turska je vlada, članica NATO saveza, provjerila sve turske putnike kako bi osigurala da na brodu nema nikoga tko bi bio povezan s ektremističkim skupinama. Ove su mjere predostrožnosti provedene namjerno kako izraelski propagandisti ne bi imali nikakav izgovor za tvrdnje da Flotila slobode predstavlja bilo kakvu „sigurnosnu opasnost“ za Izrael.


S broda Mavi Marmara preko satelita uživo je emitirano putovanje, a GPS odašiljači cijelo su vrijeme prikazivali točnu lokaciju flotile što su mogli pratiti svi posjetitelji web stranice koalicije. Namjera Flotile slobode ni u jednom trenutku nije bila „isprovocirati sukob“, već jednostavno dostaviti prijeko potrebnu humanitarnu pomoć Gazi koja je pod opsadom i na taj način privući pažnju na brutalnu izraelsku politiku koja Palestince drži u stanju osiromašene ovisnosti.



PRIJE IZRAELSKOG NAPADA – Izraelska vlada


27. svibnja 2010. Bloomberg News je izvijestio da Izrael prijeti da će upotrijebiti svoje vojne snage i „svim raspoloživim sredstvima zaustaviti brodove“ ('Israel Threatens Naval Action to Stop Aid Ships Bound for Gaza').


28. svibnja Associated Press je izvijestio da je izraelska vlada spremna „po svaku cijenu“ zaustaviti flotilu, uključujući da je „spremna upotrijebiti silu“. ('Israeli gunships head to sea to block flotilla') Objavljeno je također da se maskirani mornarički specijalci „uvježbavaju“ za zaustavljanje flotile.


Guardian je 1. lipnja izvijestio da je Matan Vilnai, zamjenik izraelskog ministra obrane, dao naslutiti da je izraelska vojska sabotirala nekoliko brodova Flotile slobode. Flotila je zapravo kasnila 2 dana zbog nepredviđenih mehaničkih problema, a 3 od početnih 9 brodova, koji su se namjeravali priključiti flotili, morala su odustati od putovanja. ('Gaza aid flotilla: Israeli sabotage suspected,' Guardian, 1 June 2010)



POKOLJ NA BRODU MAVI MARMARA


31. svibnja izraelske su snage pod okriljem mraka okružile Flotilu slobode u međunarodnim vodama. Naoružani i maskirani specijalci napali su svih 6 brodova s mora i iz zraka i ubili između 9 i 20 civila. I 2 dana nakon napada Izrael i dalje odbija objaviti imena i identitet ubijenih, te potvrditi broj putnika koje su izraelske snage ubile.


Glasnogovornica izraelske vojske, Avital Leibovich, potvrdila je da je napad izveden u međunarodnim vodama: „To se dogodilo u vodama izvan izraelskog teritorija, ali imamo se pravo braniti.“


Da li su putnici na Mavi Marmari također imali slično pravo da se brane?


Izrael je objavio svoje editirane snimke sukoba, tvrdeći da su civilni putnici broda Mavi Marmara pokušali „linčevati“ dobro naoružane vojne specijalce čim su se pojavili na brodu. Izraelski ministar obrane Ehud Barak pohvalio je specijalce: „Obavili ste svoju misiju i spriječili flotilu da dođe do Gaze. Uvijek se moramo sjetiti da nismo Sjeverna Amerika ni Zapadna Europa, živimo na Srednjem istoku, mjestu gdje nema milosti prema slabijima i gdje ne postoji druga prilika za one koji se ne brane.“ ('Barak: In the Middle East, there is no mercy for the weak,' Haaretz, 2 June 2010.)


Ponovo se moramo zapitati da li se ovo shvaćanje odnosi i na civile koje su ti specijalci ubili.


Za razliku od izraelske verzije događaja, koja sama pokazuje koliko je apsurdna, Jamal Elshayyal, dopisnik Al-Jazeere koji se nalazio na brodu Mavi Marmara, uspio je objaviti kratki izvještaj prije nego su izraelske snage presjekle sve komunikacijske veze s brodovima. Elshayyalov izvještaj proturiječi izraelskoj verziji događaja jer tvrdi da su Izraelci pucali bojevim streljivom na civile nakon što su putnici podigli bijelu zastavu. Elshayyalovo izvještavanje uživo možete pogledati na:

http://english.aljazeera.net/news/middleeast/2010/05/201053133047995359.html


Izjave putnika koji su bili očevici događaja također proturiječe izraelskoj verziji. Nilufer Cetin, koja je putovala na Mavi Marmari sa svojom 1-godišnjom bebom tvrdi: „Operacija je počela pucnjavom. Najprije su to bili pucnji upozorenja, no kad se Mavi Marmara nije htio zaustaviti, upozorenje se pretvorilo u napad.“ „Bacali su zvučne i dimne bombe, kasnije i plinske bombe. Nakon toga su se počeli iskrcavati s helikoptera.“ .('Israelis opened fire before boarding Gaza flotilla, say released activists,' Guardian, 1 June 2010)


Cetinina je priča samo jedna od nekoliko koje proturiječe izraelskoj verziji događaja. Haneen Zoubi, zastupnica u izraelskom Knessetu i tek jedna od nekoliko parlamentarnih zastupnika koji su plovili u flotili, izjavila je da su izraelski ratni brodovi okružili Mavi Marmaru i vatru na brod otvorili prije nego su se specijalci ukrcali na brod.


Na konferenciji za tisak u Nazaretu, koju je sazvala kratko po svom puštanju na slobodu, zastupnica Zoubi je također rekla: „Izrael je imao nekoliko dana za planiranje svoje vojne operacije. Htjeli su da bude mnogo mrtvih kako bi nas zastrašili i poslali poruku da humanitarni konvoji ubuduće ne trebaju pokušavati probiti blokadu Gaze.“ ('Israeli Knesset member rejects navy account of attack,' Irish Sun, 2 June 2010)


Yonatan Shapira, bivši pilot izraelske vojske koji je nekad bio u istoj eskadrili koja je izvela napad na Mavi Marmaru, je izjavio: „Niti jedan izraelski pilot ne bi specijalce spustio na brod usred mora i usred noći tijekom takve operacije bez da vojnici imaju bojevo streljivo. Možda su uz automatsko oružje imali i paintball opremu, no nema nikakve dvojbe da su vojnici imali i bili spremni upotrijebiti bojevo streljivo“.


U intervjuu u emisiji Diane Rehm 2. lipnja, radijskoj emisiji koja se emitira u cijelom SAD-u, Michael Oren, izraelski veleposlanik u SAD-u, izjavio je da je prilikom planiranja napada na Mavi Marmaru izraelska vlada zaključila da je brod „prevelik da bi ga se zaustavilo nenasilnim sredstvima“.


Postoje jasni dokazi koji ukazuju da je moguće da je država Izrael namjerno i s predumišljajem namjeravala isprovocirati sukob kako bi ubila civile koji su plovili u Flotili slobode i na nasilan način obeshrabriti bilo kakve buduće pokušaje dostave humanitarne pomoći Palestincima u Gazi pod opsadom.


Pokret za slobodnu Gazu poziva međunarodnu zajednicu da implementira međunarodne standarde i zakone, u potpunosti istraži ove zločine i natjera izraelske dužnosnike da odgovaraju za namjerna ubojstva međunarodnih aktivista za ljudska prava i humanitarnih radnika koji su se nalazili na brodovima napadnute Flotile slobode.



Više informacija:

The Free Gaza Movement

Witness Gaza

Support the Freedom Flotilla - Emergency Response Plan

International Solidarity Movement